restauracja i jej zasady

Restauracja i jej zasady obsługi gości

tomekskorczewski.pl » Blog » Restauracja i jej zasady obsługi gości


Dobra restauracja, to miejsce tętniące życiem, gdzie sala restauracyjna wypełniona jest po brzegi gośćmi. Goście przebywają w miłej atmosferze, smakując wyśmienitych potraw i napojów. Nad tym wszystkim czuwa obsługa restauracji. To ona zapewnia komfortowe warunki gościom. Kelnerzy/kelnerki mają za zadanie dbać o klientów restauracji, tak aby chętnie do niej wracali. W jaki sposób powinni o to zadbać? Czy są jakieś reguły, zasady, których przestrzeganie wzniesie na wyższy poziom jakość ich obsługi? Z której strony i w jakim kierunku powinni serwować gotowe potrawy i napoje? Komu podać dania w pierwszej kolejności? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi poniżej. Miłej lektury.

Kolejność obsługi gości w sali restauracyjnej

kolejność obsługi gości w sali restauracyjnej

Zanim przejdę do kolejności obsługi gości, chciałbym przypomnieć, że obsługa zaczyna się w momencie wejścia gościa do restauracji. Od tego momentu kelnerzy powinni pamiętać aby:

  • swoje czynności służbowe wykonywać w ciszy i spokoju
  • nie utrudniać życia gościom, czyli nie być przesadnie miłym czy opiekuńczym (nie przychodzić co kilka minut do stolika)
  • nie biegać i nie wykonywać nerwowych ruchów przy gościach (będąc pracownikiem obsługi: nie zatrzymuj się nagle i nie zmieniaj gwałtownie kierunku poruszania się)
  • dbać o swój wygląd, zwracać uwagę czy w trakcie pracy twoja odzież cały czas jest schludna i czysta
  • nie kłócić się z klientami restauracji, w sytuacjach konfliktowych zachować zimą krew
  • pamiętać, że każdy gość jest inny, ma inną osobowość czy temperament, w związku z tym trzeba zachować elastyczność. Nawet ten sam klient, w różnych sytuacjach, nastroju może oczekiwać od obsługi czego innego.
  • klienci w restauracji mają pierwszeństwo
  • jeżeli widzisz, że twój kolega czy koleżanka niesie ciężką tace lub inne przedmioty, ustąp pierwszeństwa lub w miarę możliwości udziel pomocy

Kolejność obsługi

Zasady te przestrzegane są, jeżeli ich stosowanie nie wpłynie w sposób negatywny na komfort gości. Reguły ze względów architektonicznych restauracji, nie zawsze mogą być wcielone w życie. Podobnie jest w sytuacji, kiedy obsługiwana grupa osób jest bardzo duża. Pamiętajcie zasady zasadami, jednakże tylko wtedy, kiedy stosowanie się do nich nie uprzykrzy gościom czasu spędzonego w restauracji.

  • dzieci obsługujemy w pierwszej kolejności
  • goście honorowi na początku
  • kobiety przed mężczyznami
  • osoby starsze przed młodszymi
  • osoby zamawiające (gospodarz) na końcu

W jakiej kolejności serwować gotowe potrawy i napoje

kolejność serwowania gotowych potraw i napojów

Kolejność może być inna w zależności od zwyczajów panujących w danym regionie, bądź danym kraju (kuchnia włoska, francuska, niemiecka). Jeżeli klient restauracji nie zdecyduję się na wszystkie potrawy, wówczas są one pomijane, a kolejność jest zachowana.

Kolejność podawania potraw

  1. (czekadełka – czyli drobne przekąski podawane przed złożeniem zamówienia)
  2. Zakąska zimna.
  3. Zakąska gorąca.
  4. Zupa.
  5. Danie główne.
  6. Sery.
  7. Desery.
  8. Owoce.

Kolejność serwowania napojów

Napoje podaje się jako uzupełnienie posiłku (do zamówionych potraw). Napój podawany na samym początku, przed posiłkiem nazywa się aperitifem, z kolei ten na końcu digestifem. Napój powinien znaleźć się na stole przed podaniem potrawy. Napój alkoholowy powinien z potrawą harmonizować, jego intensywność powinna być zbliżona do potrawy. Nie ma być dla dania kontrastem, tylko ma z nim współgrać. Napoje mogą być różne np. wspomniany aperitif (przed posiłkiem) i digestif (po posiłku), kawa, herbata, woda, napoje do przystawek, dań zasadniczych, serów, deserów i owoców.

Czynności wykonywane przez kelnera z lewej i prawej strony

strony obsługi gości, czynności wykonywane przez kelnera z lewej i prawej strony

Obsługa na najwyższym poziomie, gwarantowana jest dzięki znajomości i stosowaniu pewnych reguł. Wśród nich są zasady dotyczące właściwych stron obsługi gości.

Czynności wykonywane z lewej strony:

  • nakrywanie stołu zastawą, której miejsce jest po lewej stronie
  • wymiana brudnej zastawy leżącej po lewej stronie
  • nalewanie zup z naczyń wieloporcyjnych (wazy)
  • prezentowanie potrawy znajdującej się na półmisku oraz umożliwienie gościom samodzielne nałożenie potrawy na talerz
  • przynoszenie wyporcjowanych napojów na tacy, gdzie klient restauracji samemu odbiera napój, np. wino w kieliszkach
  • serwowanie sałatek (jednoporcyjnych) do dania głównego
  • ustawianie na stole talerzyków do pieczywa
  • serwowanie potraw z naczyń wieloporcyjnych: półmisków, waz, salaterek, np. nalewanie zupy z wazy

Czynności wykonywane z prawej strony:

  • podanie menu
  • podanie rachunku
  • nakrywanie stołu elementami, które znajdują się po prawej stronie lub na środku nakrycia, ich wymiana i bieżące uzupełnianie
  • ustawianie na stole naczyń wieloporcyjnych np. waz, sosjerek
  • ustawianie na stole wyporcjowanych napojów w szklankach, kieliszkach, filiżankach (kawa, herbata)
  • przy zamówieniu (przez gości w restauracji) wina, kelner przed jego nalaniem powinien z prawej strony zaprezentować butelkę, krótko scharakteryzować przedstawiany napój
  • napełnianie napojami zastawy stołowej, znajdujące się w nakryciu z prawej strony np. szklanki, kieliszki, filiżanki

Kolejne zasady dotyczą kierunku obsługi. Kelner powinien zawsze poruszać się do przodu, obsługując z lewej strony gościa, iść w prawo, z kolei z prawej strony, to wówczas iść w lewo. Przestrzeganie tej zasady wpływa na sprawność obsługi, kelnerzy nie wchodzą sobie w drogę, każdy wie w jaką stronę się kierować. Ponadto obsługując gości, kelner powinien zwraca uwagę, aby nie odwracać się do nich plecami.