etapy obsługi gości w restauracji

Etapy obsługi gości w restauracji

tomekskorczewski.pl » Blog » Etapy obsługi gości w restauracji


Goście są najważniejsi w restauracji. Bez nich nie byłoby pracy dla kucharzy, kelnerów, sommelierów, barmanów, pomocy kuchennych, całego zaplecza osób. Mając to na uwadze, należy odpowiednio się z nimi obchodzić. Każda osoba jest inna, ma inny temperament i osobowość. Zadaniem kelnera jest rozpoznanie usposobienia gości oraz dopasowanie swojego zachowania do oczekiwań konsumentów. Jego rola, to zapewnienie miłej atmosfery od momentu pojawienia się gości w restauracji, aż do momentu ich wyjścia. Artykuł przedstawia etapy, z którymi ma do czynienia obsługa kelnerska, w czasie pobytu klientów w restauracji.

*** Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się, jakie restauracje można znaleźć w Bydgoszczy, to kliknij w link Restauracja Bydgoszcz. Znajdziesz tutaj adresy lokali, w podziale na osiedla i dzielnice miasta Bydgoszcz.

Powitanie gości w restauracji

powitanie gości w restauracji
  • powinno odbywać się zaraz po wejściu gości do restauracji. Przy małej ilości osób w sali restauracyjnej, większość gości powinna być przywitania wcześniej, niż dopiero przy stoliku. Oczywiście restauracje niższej kategorii, mogą mieć zupełnie inne standardy.
  • pierwszego wrażenie nie da się zmienić, dlatego pracując jako kelner/kelnerka witaj gości życzliwie i z uśmiechem
  • używaj zwrotów dopasowanych do sytuacji oraz nowo poznanych osób (osoby anglojęzyczne możesz przywitać w ich języku, do stałych gości możesz zwrócić się po nazwisku np. dzień dobry Panie Kowalski, miło Pana ponownie widzieć w naszej restauracji).

Przydzielenie miejsca

przydzielenie miejsca gościom lokalu
  • kelner idzie pierwszy do stolika, prowadzi gości
  • przy stoliku wypada zapytać się, czy to miejsce spełnia oczekiwania
  • kelner pomaga usiąść kobietom, odsuwając i przysuwając krzesło, z kolei kelnerka może je tylko delikatnie odsunąć

Podanie menu gościom restauracji

podanie kart menu gościom
  • karty menu podajemy otwarte na pierwszej stronie lub na stronie z polecanymi pozycjami
  • podajemy z prawej strony gościa (oczywiście jeżeli jest to możliwe, w innym przypadku odstępujemy od tej zasady)
  • kart nie podaje się nad głowami konsumentów
  • w pierwszej kolejności podajemy karty dzieciom (jeżeli są karty dziecięce i dziecko nie jest wiekowo za małe), kobietom (jeżeli przy stoliku siedzi z mężczyzną), gospodarzom
  • o ewentualnych zmianach w karcie, należy poinformować gości na samym początku
  • po podaniu kart, możesz od razu zaproponować coś do picia
  • jeżeli już podałeś karty menu, to zostaw klientów samemu, dając im czas do namysłu
  • pamiętaj, że twoim obowiązkiem jest, znać kartę menu na pamięć

Przyjmowanie zamówienia, poznawanie gości

przyjmowanie zamówienia od gości restauracji
  • jeżeli to możliwe, stój po lewej strony gościa
  • w trakcie przyjmowania zamówienia wykaż zainteresowanie
  • chcąc przyjąć zamówienie możesz użyć sformułowań: Czy mogę przyjąć zamówienie? Czy są Państwo gotowi złożyć zamówienie?
  • poznaj swoich gości, zapamiętaj o nich jak najwięcej informacji, które będą sprzyjały budowaniu przyjaznej atmosfery
  • dbaj o stałych gości, pamiętając o ich upodobaniach, np. o ulubionym miejscu w restauracji, ulubionych potrawach i napojach

Doradzanie oraz polecanie

doradzanie gościom przy wyborze potraw i napojów

Będąc kelnerem:

  • nie pouczaj, tylko pomagaj
  • nie krytykuj, nie oceniaj i nie wyśmiewaj wyborów gościa
  • nie kłam, dbaj o to żeby przekazywać rzetelne informacje o ofercie restauracji
  • nie narzucaj swojego zdania oraz propozycji
  • nie stosuj zdrobnień np. „przystaweczka”, „deserek”, „tatarek”
  • eksponuj walory dania, wyjątkowe cechy, jakość
  • proponując jedno danie, nie mów jednocześnie źle o innym
  • nie proponuj całej karty, zapytaj się o preferencje smakowe i zaproponuj 2 – 3 pozycje z menu
  • staraj się nie używać słowa „nie”
  • bądź konkretny, nie udzielaj odpowiedzi zdawkowych
  • chwal gościa za dokonany wybór
  • nawiązuj w rozmowie do opinii zadowolonych gości
  • unikaj ogólnikowych odpowiedzi
  • nie bój się odpowiedzieć „nie wiem” zawsze możesz powiedzieć, że dopytasz szefa kuchni lub kierownika restauracji
  • musisz dokładnie znać menu, pochodzenie i sposób przygotowania potrawy
  • doradzając postaraj się, aby klient złożył całe zamówienie, a nie zamawiał dalej po podaniu dań. Będzie miało to wpływ na przyspieszenie obsługi.

Sprzedawanie

sprzedaż usług w restauracji
  • praca w obsłudze klientów = sprzedawanie
  • znając dokładnie kartę menu, zwiększysz swoją skuteczność sprzedaży
  • nawiąż kontakt z gościem, poznaj jego preferencje, upodobania, potrzeby
  • umiejętnie zadawaj pytania. Ten kto pyta prowadzi rozmowę.
  • pytając poznajesz gościa. Odpowiedzi, które uzyskasz pomogą Ci w pełni zaspokoić potrzeby konsumenta.

Jak zapisywać zamówienie

zapisywanie zamówienia
  • zapamiętaj charakterystyczny element ubioru czy wyglądu gościa i od niego zacznij spisywać zamówienie, następnie przesuwaj się w jednym kierunku wokół stolika (np. w kierunku wskazówek zegara), możesz sobie ułatwić zadanie i rozrysować szkic/układ stolika
  • zapisz w taki sposób, abyś nie musiała/musiał pytać, komu co podać
  • możesz (w myślach) ponumerować miejsca przy stoliku i do każdego numeru zapisać zamawiane potrawy, napoje
  • na koniec powtórz zamówienie złożone przez gości

Serwowanie i obsługa gościom restauracji

serwowanie potraw i napojów
  • bądź w gotowości i cały czas dostępny
  • nie narzucaj się
  • przestrzegaj zasad higieny
  • obsługuj płynnie i szybko, nie daj gościom za sobą czekać
  • kilka minut po podaniu potraw, podejdź do stolika na wizytę kontrolną
  • jeżeli chcesz powiedzieć smacznego, zrób to jeden raz w trakcie obsługi, nie powtarzaj tego co chwilę
  • nie kłuć się z gościem
  • obserwuj gości, żebyś udał się do stolika, wtedy kiedy jesteś potrzebny, a nie dopiero wówczas, gdy goście zaczną Ciebie przywoływać

Rachunek

restauracja, realizacji rachunku
  • podaje się na życzenia klienta
  • podaje się z prawej strony, w etui (tzw. płatnik kelnerski)
  • rozliczenia nie dokonuje przy gościu, tylko przy kasie (chodzi o to, żeby nie liczyć pieniędzy przy stoliku, co wyglądałoby nieelegancko)
  • w momencie zapytania o rachunek, zapytaj się gości, czy nie mają ochoty na coś jeszcze (spróbuj dokonać kolejnej sprzedaży)

Pożegnanie

pożegnanie gości restauracji
  • pobyt gościa w restauracji, kończy się w momencie wyjścia gościa z lokalu, a nie w momencie zrealizowania rachunku
  • bądź miły i uprzejmy
  • możesz odprowadzić klientów restauracji w stronę wyjścia

Sposób prowadzenia rozmowy z gośćmi restauracji

rozmowa z gośćmi lokalu gastronomicznego
  • w sposób oficjalny, na Pan/Pani, a nie na Ty
  • rozmawiaj na tematy ogólne, nie poruszaj tematów kontrowersyjnych, w których możesz się poróżnić z gościem
  • nie przeciągaj za długo rozmowy, pamiętaj o swoich obowiązkach służbowych
  • przygotuj się, że goście mogą nie być z okolicy i będą chcieli zaczerpnąć informacji na temat: komunikacji miejskiej, atrakcji turystycznych w okolicy, miejsc rozrywki, wydarzeń sportowych, infrastruktury, takiej jak instytucje, urzędy, banki itp.
  • twój wygląd wpływa jak jesteś odbierany, co przekłada się na rozmowę
  • w trakcie rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy
  • słuchaj uważnie
  • twórz dobrą atmosferę